Luft

Luft,syre , har jag tjatat om länge. Hur viktigt det är förstår jag en sådan dag som i dag, vindstilla, 5 grader kallt. en sådan dag upplever vi på österlen allt för sällan, här blåser det kraftigt alltid ,när det inte är orkan. Närheten till havet både österut och söderut ger oftast,fuktigt väder och sällan några kalla vindstilla dagar.För 35 år sedan ,på den tiden när jag och min far dominerade brevduvesporten i Sverige med våra
Mader duvor, fick jag en gång besök av en man från ängelholms trakten. Det var en sån dag som idag och medan vi tittade på duvorna sa han; att en sån här dag mår duvorna som allra bäst. Varför,frågade jag,men fick inget svar.Han visste inte! Jag har sedan den dagen ända tills jag fick svaret av Gerhard Schlepphorst,funderat på varför ??
Jag träffade Gerhard första gången 1981,det viktigaste mötet i mitt Brevduveliv.
Han hade förmågan att fascinera ,vare sig det gällde enskilda duvor,stammar eller vikten utav rätt ventilation. 1. Se till att få ut den gamla förbrukade luften. 2. Lika mycket förbrukad luft som kommer ut måste p,g,a naturlagarna komma in . 3. se till att få in den nya luften ovanför duvorna. 4. Optimalt är att få den nya luften ,som är kall att sjunka ner i slaget mot golvet där den sedan med hjälp av ett varmt golv bör stiga ut genom utluftningen som också bör vara ovan duvorna.
Att kontrollera om det fungerar är lätt!
ha koll på duvorna,har de ingen dunfällning och allmänt dålig fjäderdräkt fungerar inte ventilationen, efterhand som dunfällningen börjar fungera blir bröstfläsket rosarött. De eventuella synliga hälsoproblem försvinner.
Ängelholmaren hade rätt, duvorna mår bra i sådant väder. Han visste inte varför,men med rätt ventilation får duvorna syre sättning till blodet vilket gör att ämnesomsättningen stimuleras , duvorna blir varmare och släpper dunet,vilket är första tecknet på en sund duva.
Jag själv byggde ett nytt slag 1982 enligt dessa principer och fick svar direkt genom mina resultat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.