Ett Rött Österlen

Österlen har blivit Rött, Det politiskt ganska blåa Österlen har blivit rött,i alla fall när det gäller Brevduvorna. Och kanske enbart hos mig. Mina duvor har sedan ett par dagar, rödafläckar på sig för att skrämma bort hök o falk. Sedan ett par år har jag följt ett forum i tyskland där jag läst om hur man i delar av Tyskland använt metoden att med hjälp av GRISmärknings spray avskräcka rovfåglar att attackera duvor. Fantastiska resultat har uppnåtts, i slag där 90 % av duvorna försvunnit p.ga rovdjursplågan har man hamnat på 3-5 %iga förluster.
Rovfåglarna lär bli avskräckta eftersom den röda färgen hos dem är en varningsfärg som gör att de undviker duvorna. En annan tanke som diskuterats är att rovfågeln blir förvirrad eftersom
rödfläckiga fåglar inte ingår bland deras naturliga byten. Hursomhelst hoppas jag på att de stora tappen slutar hos mig. 50-70 ungar o gamla per år har försvunnit
27-2efter 4 dagar inga förluster

Kommentarer

Tjotten sa…
Inte var det snyggt inte men utseendet betyder så lite.
Bättre röd än död.
/väninnan

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.