en Gammal Crack

En gammal duva ,som hade kunnat bli en legend. Nyårsdagen 1986 kl 8 på morgonen ringer telefonen . Min vän Manfred koch är det som ringer,"vet du något om en duva som ska vara efter en Crack x Mijlemannstäunin ,? jag har blivit erbjuden att köpa honom men han är gammal och skröplig. Köp! köp! sa jag ,han var en duva av ett par jag drömt om en längre tid.
H.P.Kluth hade på 70 talet byggt upp en stam av Janssen duvor ,bl.a. crack o Mijlemanns Täubin
Mijlemannstäubin kom från Mijlemanns i heist op denBerg ,varifrån Groendelaers också fick en heldel bra janssen blod till sina ochStoces Duvor. Därifrån stammar blaFenomenale och därigenom också National 1 hos Schellens. Manfred fortsatte med duvor sen jag slutat 1987, anna föddes då . Året efter, 1988 gick jag in på Alkoholist behandling.Medan Manfred fortsatte med sina Crackar och vann allt som fanns att vinna på den tiden,fortsatte jag min egen avel och fick 4 döttrar . När jag sedan började om med Röder duvor var det ju lämpligt för mig att en stor del av dem är Schellens/stoces med samma blod som den gamle på bilden.Nu har jag nyss fått tillbaka Crackblod som jag har presenterat här Mer Info om Manfreds duvor kommer här;
från allra första början fick Manfred duvor från alla klubbmedlemmar. + några tillflygare. däribland,om jag minns rätt, en av LILA blod. Den parade Manfred på en hona från "TJALLE"
nr 188 , en helsyster till en av de bästa duvor som på den tiden fanns på österlen.(av Mader härkomst) det paret kallades för guldparet efter,de många ettorna som kom efter dem. senare skaffade manfred mycket VOS 74 blod (ritz) via Günter Ebert. Efter vosslinjen fick Manfred många Kanoner som i senare parninng med Crack o Kanon blod gav de duvor som i början på ´90 talet gjorde Manfred till Mästare. Alladessa ,Vos, kanon , och Crack var av bästa Janssenblod.F.Ö. ,Vos 74 hos Ritz köptes från Br.Janssen ,efter en tillfällig parning på sommaren
efter en röd hane ;Vos 73 med en hona av deras Stier linje.På hösten köptes den honan av en Göteborgare,Helge Hansson. Han blev senare dömd för fusk!! Efter att Vos 73 hade fått Vos 74 blev han en ganska medelmåttlig avlare utan sin Göteborgska hona.

Kommentarer

Pia Winberg sa…
Helge Hansson var min far! Han avled 15/6 2010. Tycker att kommentaren att han fuskade är lite illa skrivet! Kan ni inte säga nåt possitivt så skall ej heller skrivas nåt negativt! Täbk så många duvor han importerade från Belgien mfl. Han gjorde mycket bra men...... Det gör mig ont att man skriver sånt!
Hej Pia
Jag är uppriktigt ledsen om jag sårat dig.
Har i många fall skyddat Helge ,eftersom jag förstått att han verkligen hade bra duvor som gjorde fantastiska resultat. Min ironi kring det faktum att han blev avstängd har aldrig förståtts av de som låg bakom avstängningen, men som sagt hade han väldigt bra duvor. Jag besökte honom ca ´80 och blev efter det besöket klar över att bra duvor är sällsynta men de fanns hos Helge. Har själv blivit anklagad av osportsliga "sportsvänner" Såg inte dit inlägg förrän nu, därav det sena svaret.
Bengt
Pia WInberg sa…
Ja duvsporten och det intresset fanns hos mig som liten men den falskhet och avundsjuka som florerade gillar jag inte! Har själv varit med på resor ner till holland & belgien som liten. Har suttit med pappa i duvslaget och fått slå in ringen i klockan när duvorna kom! Tycker att det är fel att en person döms av människor som bara vill sabotera för någon har bra duvor. Så den sporten gillar jag inte! Pappa var fram tills sin dödsdag så besviken på duvfolket och sa att man kan aldrig lita på dom! De gör allt för egen vinnings skull! Så det är ingen sport som jag vill att någon jag känner skall börja med!
Anonym sa…
Hej Pia!
Din näst sista mening är en "Evergreen" här i Sverige! :-)

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.