Syre,ett undermedel !!!!

Idag samtalade jag med en god vän som hade problem med sina duvor. Trots att jag tjatat om det här på "bloggen" har han fortfarande inte fått ordning på det mest grundläggande i sitt slag. Det vi kallar "ventilationen".Han har sett att det inte står rätt till med duvorna, formen saknas och duvorna visar tecken på problem med andningsvägarna.Allt detta beror på bristande slagmiljö. Med slagmiljö menar jag inte städning,dammsugning o.s.v..Slag miljö som är bra ser man på duvorna, bra fjäderdräkt,vita näbbaroch glänsande ögon.Detta gäller hela året, sommar som vinter.Bra slagmiljö är att ventilationen fungerar så att slaget blir torrt utan att värmekällor används.Hur fixar man då till en bra ventilation? Enklast och bäst tycker jag är en naturlig utluftning utan fläktar. Tänk på grundläggande ting, varm luft stiger,alltså måste den varma luften som skapas av  duvornas kroppar och andning förmås att lämna slaget,genom att man skapar en luft massa ovan för duvorna som  alltid är syresatt, i mitt slag har jag ett innertak som består av nät där det ovan nätet är en luftmassa som änvänds automatiskt till ventilation. Alltså, en luftmassa som används som syre tillförsel. Duvornas varma syreförbrukade luft stiger upp genom nätet , ny luft ,syresatt, ersätter den gamla förbrukade luften. Och detta mirakel sker automatiskt om jag ser till att skapa denna syre mättade luftvolym ovan duvorna, varför jag vill ha det så här är p.g.a. att jag då inte får något drag. Kanske man får förändra annat i slaget samtidigt, kanske en liten platta vid duvornas sittplats för att hindra den nya kalla luften att komma direkt på duvorna.Om ventilationen lyckats syns det direkt på duvorna,de tappar allt gammalt dun,de blir varmare i hela kroppen med på följd att de blir renare om fötterna får blank rosa röd bröst muskulatur m.m. Vad är det då som hänt med sådana duvor? Syresättningen av blodet gör att duvan blir varmare och behöver inte längre behålla allt gammalt dun ,utan fäller det. Detta brukar vi se som formtecken men är endast bevis på att duvornas ämnesomsättning fungerar. Vilket innebär att duvan tagitt till sig fodret på bästa vis med resultat att foderkostnaderna sjunker, och duvan blir genom bättre ämnesomsättning även friskare, behövs inte längre en massa mediciner för att hålla duvan på en normal sundhets nivå. Detta fick jag lära mig ganska hårdhänt när jag som 20 åring hade mina duvor i min pappas verkstads lokal, slaget fanns på ovanvåningen och hade ett gammalt tegeltak  där den förbrukade luften  fritt kunde sippra ut mellan tegelpannorna. ,katastrofen för resultaten då kom efter en storm som rev sönder taket och min far beslöt sig för att lägga nytt plåttak. Det nya taket blev så tätt att ventilationen  slutade att fungera som tidigare. Till dess hade Arne o Bengt Ask dominerat brevduvesporten i Sverige, efter detta försvann alla toppriser på normala tävlingar,endast den extrema långdistanserna fungerade bra, p.g.a. att vi visste mer än alla andra om de krav som behöver uppfyllas för långdistans duvor.
När jag flyttade till egen bostad ,och slag, kom resultaten till baka eftersom jag då kunde omvandla mitt kunnande om ventilation i mitt nya slag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.