Hur ska vi göra

Frågan är, ? ska vi göra som vanligt med krisen i förbundet! Ingenting. Eller ska vi försöka vända den negativa utvecklingen ?  Jag gick med i  Simrishamns brevduveklubb 1967 som 13 åring och har under den tiden, 45 år, inte upplevt någon speciell nydaning. Samma dåligt fungerande organisation ,fylld av manipulerande medlemmar son endast tänker på sig själva. Inga tankar på framtiden,t,ex. propaganda. I propagandan tänker jag att vi i den måste tänka nytt,precis som i övriga brevduvesporten. Vi lever i ett modernt samhälle som hela tiden utvecklas  i demokratisk riktning med ett annorlunda tänkande kring jämställdhet (kön,arbetsliv,sexualitet,ras m.m). Frågan är om vi är redo att ingå i ett modernt samhälle?Vad gäller Skåne - Göteborg frågan tror jag att varje del bör bli så stark som möjligt utan tanke på hur den andra delen gör, när sedan varje del är stark kan de tillsammans gå vidare.Att rädda förbundet som sådant är inte det viktigaste utan att rädda de enstaka medlemmarnas intresse.när de är räddade kan vi börja bygga organisationer. Som skåning har jag länge undrat över varför vi inte har rejäla skåne tävlingar där alla kan delta i konkurrens mot  alla övriga i så stora och intressanta tävlingar som möjligt.Prestige i en tävling ger intresse och möjlighet till PR. Det gör inte en tävling lokalt mot ett par hundra duvor som bäst.
Som vanligt ber jag om att ni hjälper till med att skapa debatt genom att lämna din  åsikt här som komentarer,

Kommentarer

´Tony sa…
Bengt skal komma med mina tankar . Och vill börja med och säga att jag inte har någon lösnig på problemet i skrivande stund. Men vi måste börja se på hur samhället är och göra om brevduvesport till dagens samhälle. Jag tror man först skal ändra brevduvesport till det samhälle och söka medlemmarna sedan. Och för och få nya medlemmar så måste jo folk se brevduvesport. Men det tror jag inte är något problem för det finns PR-konsulter som inte gör anat en och får folk och se saker och ting. Men sedan måste jo det tilltala folk de dom ser (brevduvesport) för och bli intresserade på allvar. Därför tror jag det är viktigt och ändra brevduvesport innan vi söker nya medlemmar . Annars tror jag inte vi uppnår något med det.
Sen det här med Skåne – Göteborg eller retare sagt första distriktet och övriga brevduve Sverige vill jag helst glömma . Vi kan inte göra mycket åt det! Det är jo bestämt på ett möte så det är jo så majoriteten i första distriktet vill ha det. Men jag tycker förbundet och första distriktet måste försöka hitta en lösnig på de och går inte det så är det synd. Så fall tror jag vi får avakte några år och se hur det går då.
Större tävlingar där nämner du en viktig sak Bengt! Det är vad vi skal sträva efter och inga dubbel släp och fritt antal .
Som sagt har jag ingen lösnig på det men jag har kommigt med mina tankar! Förövrigt är det en under bar sport vi sysslar med!!
Hej TONY
Lite typiskt att just du kommenterar,du är ung och har förstått att något nytt måste göras.Hade önskat att fler hade
kommenterat eftersom jag tror på kraften av samtal mellan människor. Kanske räcker det med en liten förändring i den lokala klubben. jag minns hur det var när jag var i din ålder och det fanns träffar i varje distrikt dit ofta inbjudna duvgubbar från andra distrikt höll ett föredrag och visade sina duvor,. Din klubbkompis Sven Jönsson kom till oss på österlen för att prata om hur man bedömer duvor från Dömmarnas synpunkt. Sådana saker som är både lärorika och nyttiga gör att intresset höjs.
´Tony sa…
Jag tror med att samtal kan leda till mycket nyttigt! Men jag tvivlar på att dom lokala klubbarna kan göra något radikalt för och få fler medlemmar. Tror att det måste ske något i förbundet men vet inte riktigt vad. Eventuellt så är det något som borde diskoteras inom Skandinavien. Men sedan är klubbarnas insats mycket viktig det skal inte glömmas!
Det du nämner om trefar och sådant tycker jag är mycket intressant . MEN Trelleborgs distriktet anordnade sådana trefar under 3 års tid . Och där var fruktansvärt dålig anslutning från medlemmarna. Men iden är bra. Till och med mycket bra.
En sak som jag tycker brevduvesporten i dag saknar är profiler (som Lennart Appelgren).
Det är ett svårt ämne och diskotera efter som det lätt hörs (känns) negativt men det är tvärt om positivt och diskotera det vad man än kommer fram till.
Ja, vi pratar och kanske någon mer lägger in ett inlägg

om hur han/hon tycker att sporten bör förändras. Mina ideer är naturligtvis inte det ända rätta men jag är inte rädd för att uttrycka mina tankar eftersom det aldrig är fel att samtala om framtiden. En sak som är viktig för mig är att det som egentligen är viktigt:DUVAN, framhävs med bilder stam,osv. i tidskriften OM vi nu har kvar den i framtiden. Samma med klubbarnas möten, att det inte bara blir tråkiga formaliteter utan att man framhåller de bästa duvorna och diskuterar kring den. OCH dess skötsel. OCH dess ursprung,OCH , OCH ....
Anonym sa…
Hej!
Håller med om det ni skriver. Är ju själv från Göteborg och hoppas på en förändring i förbundet på något sätt så att man kan försöka övertala merparten här att gå med igen. Men börjar alla kasta skit och skylla på varandra så tror jag att det blir svårt. Så samarbete över "gränserna" skulle göra att vi kom en bra bit på väg. Jag har lagt in en kommentar i Joachims forum där Göteborg diskuteras för att klargöra lite fakta som blivit missförstådda i allmänhet. Jag tycker det är viktigt att fakta kommer fram då jag själv suttit med i Göteborgs-styrelsen i några år.

mvh
Daniel Englund
Hej Daniel, Bra att du kommenterar,jag tror själv på öppenhet. Risken att vi kastar skit på varandra är uppenbar och den har säker redan börjat. Någonting har gått snett i förbundet och det är dax att göra något åt det.Som någon sagt är det omöjligt att förändra något i förbundet om man lämnar det.Samtidigt måste de som aldrig gör sin röst hörd börja prata så att den efterlängtade debatten kan börja.
Anonym sa…
Jaha... och vad händer nu?
Änte mycket! :-(

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!