Legenden NATIONAL1

NATIONAL1
National 1  eller som schellens själv kallade honom, BOURGES , sedan han vunnit nationalen från Bourges- den finaste medeldistans tävling som kan vinnas i Belgien(ca 500km).National 1 såldes till Herbots som döpte honom till National1. Herbots hade sedan en tid snöat in på de fantastiska STOCES duvorna som även Groendelaers hade varit med att skapa . Stoces fenomenale såldes till Schellens som parade en son till Fenomenale,(ARGENTON) på ett barnbarn till Lichte 799 och fick därifrån sin Bourges(National1).
National 1 visade sig vara ännu viktigare i aveln än i tävlingssammanhang,idag har inget toppslag i Europa kunnat undvika National1 blodet.Att skriva om national1 utan att komma in på min vän pastor Röder är omöjligt. Padtorn köpte så småningom Fenomenale och Lichte 799.Efter Fenomenale fick han ett Barnbarn som blev nationaletta på 700 km. Lichte blev huvudavelsduva hos Pastorn. Själv fick jag köpa en national1 duva från konom efter bror till naional1 (495) ,i samband med det köpet sa han,pastorn,"egentligen behöver du aldrig fler duvor än denne", han hade klart för sig, när jag tävlade som bäst med de 3 söner jag hade efter national1 hanen blev de 1.a ,2.a o 3.a essduva innan jag det året la av mitt i säsongen
RAF, son National1
När jag ett par år senare skulle skaffa nytt vände jag mig till Marcus Göbel som hade en direkt son till national1 i avel (RAF) och fick därifrån en hona som jag satte på min AsksBourges (vanDyke) och fick Kanoner direkt. Namnet RAF känner vi också igen från att Claes Ridell fick en son till RAF som heter Raf2 och som har betytt enormt i utvecklingen av Claes tävlingsslag,bl.a. har claes fått sin enorma "DELTA" efter RAF2

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.