NU BÖRJAR DET NÄRMA SIG

Nu är det snart dags för parningarna av tävlingsduvorna. I år tävlar jag med ungar ,därför är parnings tiden inte noga för mig. Jag  parade mina Änkehanar redan i december när jag tävlade förr om åren. Varför? Jo om jag parade tidigt (december) hade jag gott om tid att studera hanarna(tävlade bara med hanar) sedan jag skilt dem åt efter att första ungen börjat bli vuxen(ca 20 dagar) sedan tog jag ungen vid 22 dagars ålder till ungdjursslaget. Därefter kunde jag studera och ge eventuella mediciner i god tid innan nästa sammanparning,som gjordes så att  honan lagt sina ägg 5 dagar innan jag slog om till änkesystem. De 5 dagarna är viktiga, de får inte ligga längre på äggen eftersom hanen och honan blir påverkade av hormoner som styr fällningen.Likadant är det naturligtvis om man parar kring 1.a mars, Hoppas ni alla får en bra säsong.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.