Visst var det bättre förr?

Visst hade vi bättre duvor förr?
Jag tycker inte det,däremot får jag ofta höra att jag hade bättre duvor förr ! Tänk om du hade haft  sådana som du hade förr, då hade du varit oslagbar. Nä då tror jag att jag hade varit slagbar, Jag vet att många syftar på de "fantastiska" Mader duvorna som på sin tid var oerhört bra,men som jag valde bort till förmån för Janssen Duvorna.Janssen duvorna som gjorde mig till mästare 2 år efter en flytt var bra och gav mig många lyckostunder,som nästan alltid  slutade i ett duvslagskaos,där jag oftast vaknade upp på golvet bland mina Änkehanar, trots denna ständiga Fylla blev jag nr 1 med de duvorna., När jag sedan efter att ha lyckats bli nykter ´88 återigen,efter några års nykterhet , skulle starta om med samma duvor insåg jag att det aldrig skulle kunna gå, Jag ringde upp pastor Röder som jag förstått hade rätt sorts duvor, och fick köpa några och gick genast upp i topp  igen i sporten. Vad jagmenar är att vår sport utvecklas och jag måste följa med utvecklingen och helst vara i samma steg eller helst steget före. när jag läser artiklar om Huyskens vanRiel , Delbar , Stichelbaut m.fl. utdöda slag som höjs till skyarna blir jag rädd, Att som i svenska tidskriften skriva om de renavlade Stichelbaut duvorna hos Labeuw som något som har ett inflytande på dagens brevduvesport är helt fel. Jag själv hade kunnat tänka mig att bygga en långdistans stam på VandenAbeele med  deRauw -Sabloon,men aldrig att jag kan tänka mig att det skulle kunna gå med de sedan 50-60 år gamla stammarna som  inte gjort stora resultat på senare årtionden.
Inställningen till Brevduvesporten måste hållas modern för att vi ska kunna få medlemmar som satsar på den.
Stichelbaut dog ¨37, Huyskens vanRiel hade sin slutauktion ´59, ´82 var jag hos Delbar som sedan länge var en föredetting men dock en legend på gamla meriter

Kommentarer

Anonym sa…
Mycket bra skrivet!
//J
Tack för kommentaren. Det är ju så att jag skriver om det jag tycker är intressant, de som skriver i tidningen behöver inte ha min åsikt om allt, men jag tycker gott att det kunde vara modernare.

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.