En lat gammal domare blev SVENSK MÄSTARE 2014

ROLF DAHLQVIST  blev SvenskMästare i år
Att han är lat och gammal är hans egna ord,att han var domare vet jag eftersom han dömt många av mina duvor förr i tiden när utställningarna var populära i Sverige.
Denne, nu 70 årige, gentleman ,boende i Höganäs ,blev alltså mästare i år.
Det VIKTIGASTE är kontakten med duvorna .
De ca 70 tävlings duvorna flyger efter det TOTALA änke systemet, utan några speciella knep.

Ett knep är kanske att låta hunden VIGGO kontrollera  tillståndet i slaget.

Förutom de 70 tävlingsduvorna finns det16avelspar av diverse avstamning ,mest Verstreate,  vd abeele,vanReeth och Vermote
De just nu kvarvarande ungarna ,38 till antalet är enligt Rolf alla bra.
Eftersom Rolf är lat, får duvorna acceptera hans skötsel och tider för träningar m.m.
Rolf har en tanke på varför det gått speciellt bra i år,"JAG BRUKAR VARA I VÄG PÅ FISKE UNDER SÄSONGEN OCKSÅ,MEN I ÅR HAR MIN DÅLIGA RYGG  TVINGAT MIG ATT HÅLLA MIG HEMMA HOS DUVORNA"
Jag har på ett annat ställe skrivit att JoakimWahlund och  Rolf är släkt och jag  fick det bekräftat i dag, Joakim som var svensk mästare 2013 är systerson  till ÅRETS SVENSKE MÄSTARE
Medel mot Gulknopp ges när duvorna ligger på första kullens ägg,i övrigt används nediciner sparsamt,men alla sorters  mediciner finns redo om....
Fodret är det polska Kampol,och vitaminer ges som i alla slag liksom mineraler

Jag önskar Rolf allt gått i framtiden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.