så GICK DET TILL FÖRR

I början av 70-talet,för ca 45 år sedan ,när vi snart kunde se TV med färgbild. Räknade jag och min far  ut prislistorna "för hand". Vi hade min fars elektriska räknemaskin till hjälp.
Min far var driftig och ville ha fram prislistorna i tid. Jag som en tämligen hunsad tonåring med mattehuvud fick göra jobbet medan fadern skrev ut för hand, vilket han var bättre på.
Klubbens prislistor var klara samma dag som tävlingen gick av stapeln
eftersom han/vi även var ansvariga för distriktets prislistor och kontroll, kom de övriga klubbarnas tävlings handlingar på måndagen  för kontroll och sammanställning och utskrift,förhand.klubbarna hade sina Distrikts listor med posten senast fredag. Ett jävla jobb.

Sedan kom datauträkningen till  Sverige ,tack vare  Roland Larsson, La et,i LiLa.
Det jag glömt är att vi  fick mäta av stånden för hand också. Vi stod en hel del kvällar med stora kartor och vinkel hakar +mätverktyg för att få bästa ,rätta avstånd. För mitt slag fick man utgå från en fast punkt.Kyrkan i Simrishamn,till dit kunfe vi få avstånd lätt,sedan drogs streck mot Skillingeoch vifare i 90 grader mot mitt slag. Så var det för alla slag i Sverige.  En fast punkt i staden och sedan med vinkel och mätsticka.
vi hade, min far o jag, mycket jobb innan gubbarna i  distriktet hade lärt sig att fylla i data underlagen  rätt
Så småningom gick det ganska bra  och våra prislistor kom på  fredagen,snyggt utskriva med poäng och övrig statistik .
Sedan kom ytterligare en revolution,  elektroniska klockor.  Äntligen tdlskulle allt gå  snabbare.gick ganska bra de första åren. Sedan har det  bara blivit  sämre.
1982 hade jag en kompis,som hade skaffat en dator,som jag tror hette Vic 64.   Den hade 64 kilobytes minne.Med den kunde han göra en  1 duvs prislista.
Hoppas att våra prislistor snart når 70-talets klass
Att teknik kan vara komplicerad  vet jag efter att själv ha nått 2000 talet o börjat skriva inlägg med mobilen.  Främst för att tangentbordet börjat krångla. Trots rättstavnings, program blir det lätt lite konstiga ord,men då ni är av  den skara som har överseende med sådant ,kanske det accepteras






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.