V A R F Ö R

 Ja,varför  ?
Behandlar vi inte våra ungar med respekt?  Det jag tänker på är , att våra ungar,som är början till ett blivande national team.
Det jag reagerar på varje år,är de många förlusterna vi  har under ungdjurs säsongen.  VARFÖR?
Jo, de kommer eftersom VI gör FEL . Vi ger dem ingen ärlig chans!
Först och främst måste vi lära oss att avla efter rätt duvor. Sådana som är sunda,bara sunda duvor ger sunda ungar. . Sedan... är det där med min egen förberedelse inför ungdjurs säsongen. Ger jag  mina ungar en ärlig chans? Har de själva börjat dra iväg och stannat i luften en timma eller mer? Det är inte lönt att träna distans,innan dess.Ungar som inte flyger är SJUKA.  När jag sen börjar min distans träning, tränar jag rätt? Jag brukar jämföra mina duvungar med hur jag gjort med mina barn, mina barn fick gå på dagis för att sedan gå vidare steg för steg tills de kunde bli mogna föt högskolan.
Samma har jag gjort med mina ungar,första släppet brukar vara så kort att de kan se hem. Sedan 5 km  ,7. 10,15,20 och totalt kanske 10 ggr innan de är uppe på 30 km för att sedan vara färdiga till att vara med på en gemensam klubbträning,
Så försiktigt har jag alltid gått till väga med mina ungar och jag blir aldrig av med en unge,utom när de har skadat sig. Har jag gjort så har jag tagit ansvar för vad jag kan.
Sedan är nästa problem.  FLYGPLANEN.
Varför tävlar vi inte ungarna på rätt sätt.

Förbundets initiativ till en ungdjurs national är Jättebra .
Men varför lägga en sådan så tidigt. Kanske man skulle diskutetat den med berörda klubbar o distrikt! Men redan den tanken är lite djärv ,att diskutera med varandra  om ungar!
För ser vi på flygplanen,så har alla dist .,en flygplan på ca en månad. 15 -20 -35 mil inkl.nationalen.
Min fråga är VARFÖR, ha en utmattande istället för lärande flygplan.?
Om man som jag tänker att ungarna ska lära sig för kommande tävlingsår, borde man ha ett större antal korta tävlingar för att bygga upp och ge ungarna självförtroende
För att sedan ha en national på slutet av säsongen.
En unge med självförtroende KLARAR stora krav. Bara hon är frisk.

Som ettåring efter ett ungdjurs program  som har knäckt självförtroendet , blir resultatet,onödiga förluster.
Alltså har vi 2 generationers förluster.

Förluster som i slutändan syns i medlems statistiken




Kommentarer

Anonym sa…
Håller med som faaaan!
Kanon skrivet Bengt!
Anonym sa…
Ett bra inlägg .Själv är jag långt i från så försiktig .Börjar på över 30 km varje år och blir inte av med några direkt .Jo dom som är duma eventuellt och dom får gärna bli borta . Viktigaste är att dom tränar ordentligt hemma om kring . Enligt mig börjar ungduve säsongen för sent och skulle varigt uppdelad i två säsonger . Så vi börja veckan efter midsommar och gick upp till national flygningen och sen efter den så 3-4 släpp på ca 300km (så kunde eventuellt transport gruppen anordnat en kort tävling på national flygningen så man kunde startat dom sena ungarna).
Men frågan är om det är möjligt och det är det inte i dagens läge för vi får ju inte ens med våra gamla duvor så det är inte någon mening nästan att diskutera det om man inte har en lösning på det !!!

En sak till att tänka på när det gäller träning av duvor mm.Så ett år hade vi några sommar ungar som ej blev tränade och den ena hanen blev inte tränad på våren som ettåring men gick med en avels hona .Så tog höken avels honan så tänkte jag vi kan lika bra flyga med han så satte han som oparad hane i flygslaget ca 14 dagar innan första flygningen . Men han kom inte med på träningarna för jag hade inte bestämt mig riktigt hur jag skulle göra med han .Men han träna bra hemma om kring och var i mycket bra form ...När jag packa till första flygningen tog jag han i handen och tänkte han klarar detta bra. Sate han i korgen och kryssa han i klubben med för jag tänkte skall det va skall det vara på riktigt ... Kom helt själv som distrikts etta första gången han satt i korg och flög bra hela säsongen och blev esshane sen som äldre duva ... Så jag tror är det brevduvor behöver man nog inte hålla på för mycket ...Där i mot kan man träna dåliga duvor till att bli bättre .Men dåliga och duma duvor har aldrig intresserat mig !!!

M.v.H
Tony

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.