Mina/våra Legendarer

Lindgrens artikel om våra bravader


Eftersom ,det verkar som om långdistans tävlingar har högsta status i Sverige, tänkte jag visa lite om hur mina/våra stjärnor såg ut och skötes när det begavs.
Egentligen började framgångs sagan på försommaren 1969. Jag hade då varit med i klubben sedan 67. Men levt med duvorna i flera år. Blivit distrikts etta med ungarna 68 ,69 blev jag klubbmästare med de duvor jag hade avlat under de två åren.
Plötsligt blev Pappa Arne tänd på brevduvor igen,efter att ha slutat p.g.a tidsbrist , företag där hans far,min farfar var anställd. Farfar dog '59 och Arne hade inte tid för duvorna längre,men duvorna fanns kvar och jag började intressera mig för dem.
En dag kom Arne hem med duvor från Liljeqvist. Det var intressanta djur med stamtavla,de jag börjat tävla med, var en blandning av tillflygare och sådana som var kva i slaget av Arnes tidigare stam.
69 såg vi en artikel om Hans Mader,Hamburg, som då blivit en av de stora i Tyskland med ca 100.000 medlemmar. Den där dagen på försommaren '69, när vi åkte till Hamburg,förändrade vårt brevduveliv för alltid. De duvorna vi fick då var den blivande stamhonan 793 och 4 ägg.
Till  hösten fick vi  Stamhanen 645 som tillsammans med 793 gav den bästa hanen på den tiden 107,höger fick han till namn ,eftersom han bodde högst upp till höger och hade en vit penna i höger vinge.
Han tog 2 topplaceringar på national Hudiksvall 3.a '74 slagen av  56.an   sin halvsyster som blev 2.a mot 3 . 6 0 0 duvor
56.an blev en av de säkraste och tog 10 placeringar på Hudiksvall. Jag tävlade henne som änke hona som är det bästa sättet att tävla honor på
Höger,  tog alltsåen 3.a och en 20.e hudiksvall national mot över 3.000 duvor. Han var en perfekt änkehane,en hane som satte "ribban"för hur en duva skall bete sig i slaget och hur den skall kännas i handen. Samma "ribba" gäller i princip ännu i mitt slag.
En halvbror 66-70-69 tog också flera topp ris,bo.a 3.a Nat Hudik 1972,jag var förtjust i den hanen,så förtjust ,att han fick namnet ALI, eftersom min stora idol var just Cassius Clay,ALI . Men han nådde aldrig upp till Högers storlek. Hade någon på den tiden fått bedöma dessa två kanoner,ALI och Höger,hade alla sagt att ALI var den bäste,men han nådde aldrig Högers storlek i mina ögon. Alis kullsyster 70-70  blev 2.a på Luleå 1200 km,slagen av Luleå hon 19. 19 blev 2.a året efter också hon slagen av en slag kompis, 25.
En halvbror till både Höger och Ali vann f.ö München 1977

Vi tävlade sällan Änkehannar på de riktigt långa,tuffa tävlingarna.Då fick hönorna,de naturliga,där det tyngsta lasset.
Varför?
Nr 1 i allt vad gäller brevduvesport är sundheten,den styr formen,mina änkehanar hade ett litet slag med mycket syre,formen kom lätt. På en lång tävling som kan ta 2 dagars flygande,krävs mycket lagrat fett som hos MINA änkehanar är omöjligt att bygga upp. En änkehane i den formen som jag tycker krävs gör gång på sitt fett lager väldigt fort ,eftersom en duva i toppform ,har en oerhörd ämnesomsättning.
Alltså föredrog vi att tävla extrem långdistans med naturliga duvor , främst honor. Alla fick flyga de 3 -4 första veckorna på dist.tävlingarna ,sedan såg vi till att en hona som skulle till Luleå fick rätt redekondition ,d.v.s i vårt fall helst ägg som är ca 10 -12 dagar gamla.Då har de vilat till den absoluta toppformen. Men för att nå dit krävs att ämnes omsättningen stimuleras med ,många korta träningar max 3 mil,oftast 1 -2 mil. Varje dag då vädret så tillåter.
I artikeln som Lennart Lindgren skrev efter det fantastiska året med München vinsten nä de han lite kring maten,bo.a. Jordnötterna, som jag fått lära av Dr Meyer,som var biolog,att förenklat gav en jordnöt samma energi som 2 majskorn.
Att b-vitaminer var en säker formhölare berättade han också,men svår att  doserna i vattnet därför gav jag Luleåduvorna mycket öljäst,genom att fylla en mineralskål med öljäst och i den blanda i hirs som blandats med olja för att öljästen skulle fästa.
Efter någon veckas kort träningar med fet mat kom speciellt hönorna i en fantastisk form,med en svullen helt blank bröstmuskulatur och rena varma fötter,ungefär ett par dagar innan insättningen slutade de äta vanlig mat,då blev det bara nötter och för
Nedan utdrag från artiklar om våra duvor
Man kan tycka att det är resultat som är frampressade av hårt arbete ,men det är ändå duvan som tillslut gör jobbet
LULEÅ

293 ,2 x 1. på Luleå
                                             
25 och 19 ,etta och 2.a på Luleå,nitton var den honan som vann Luleå den första gången den tävlade och blev sedan mor till den dubblé vinnaren



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.