6.e APRIL

6.e APRIL.
En helt vanlig dag, för mig.
Vaknar som vanligt , konstaterar att jag är och har varit nykter,en längre tid. Det är i sig en otrolig sak , för en alkis, att vakna nykter, jag som,  inte kunde vara nykter en ,enda dag ,förr.

Men tankarna annars är mycket i duvslaget, nu är Focus på ungarna till OLR tävlingarna i år.
Jag hade varit väldigt glad om det funnits en gemensam sida , där de som är intresserade hade kunnat,berättat om sina planer för transporter och deltagande i olika OLR

Själv ,försökte jag höra mig för, innan förbundsmötet, Men fick inget svar. Kanske jag tänker annorlunda,men,jag tycker att OLR ,har blivit så dyrt, att jag måste kunna planera parningarna så att mina bästa ungar blir gamla nog till insättningen.
Har missat tiden för  2par i år men tycker ändå att jag får med bra ungar.

Sätter in 4 i ett TEAM med mina döttrar på Ostseerennen,från par4 , 8 ,10 och13
På Dapi sätter jag in 3, från  par 8 ,10 och 13
 På det Svenska(Smedstorp) 2st par 3 och 5

Förberedelserna började för länge sedan,efter 2018 och dess många fiaskon på grund av sjukdomar runt om i Sverige.

Beslöt mig för att stänga mitt slag, inga duvor från andra slag, får komma i kontakt med mina. De nyinköp som kom till mig, isolerades och medicinerades mot ungdjurs sjukan.
ALLA min egna medicinerades också.

Innan parningen fick de en fem dagars kur till.
Medicinen jag ger mot ungdjurs sjukan heter "Kombi mischung", som egentligen är en kombi mot  gulknopp ,mögel ,Adeno koli.
För at den ska bli 100% ig måste den också få en tillsats av Salmonella medicin MATRIX
Efter dessa kurer får de inga mediciner mer förrän i slutet av augusti

Efter medicineringen måste hela slaget desinficeras

I övrigt ger jag inga tillsatser mer än mineraler och lite omega 3 oljor på fodret

Resultatet av denna förberedelse ,är att jag har duvor som lägger bra ägg där allt är befruktat.
Måste dock tillägga att en, äldre hona, bara lade ett ägg, och det var obefruktat




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.