Minderhoud

Redan för 30 år sedan, fick jag nys om Koen Minderhoud, jag hade precis blivit nykter, fått sälja mitt hus och minska duvor, för att bli kronofogden som flåsade mig i nacken.
Första gången i mitt liv dittills att jag fick ta ansvar för mina handlingar DET BÄSTA SOM HÄNT MIG

Koen Minderhoud  är idag ,en av de stora,inte bara i Holland utan i hela världen.
Lärde känna hans existens, genom  Hans Peter Kluth som chockade Tyskarna, genom att då slå in Minderhoud s vandenAbeele på sina framgångsrika Janssen duvor, Tyskarna har länge haft för sig att de "rena"stammarna skall hållas "rena"
Här är GEELOGER, en av de mest berömda från Minderhoud
GEELOGER hade 3 NPO ettor på lång medeldistans, hans far GEBROKEN VLEUGEL har också NPO ettor
Mamman är dotter till Derwas världsberömda PAULIEN




Men... För nu,ganska många år sedan, vaknade många och började tänka om. Det var när Heinz Willy Ritz korsade sina Janssen duvor på Meulemanns duvorna och resultatet blev att de på tävlingar och i aveln,blev bäst i Tyskland. 100-tals Tyskar vallfärdade till Arendonk ,där Marien Meulemanns hade sina duvor. Tyskarna var full laddar mted D Mark och köpte så mycket de fick, sedan körde man tillbaks med dessa barn till  Världens bästa, parade dom med varandra för att få blodet rent!! RESULTATET ,bara SKIT . Men Ritz  fick dem att förstå att (inavel ) stark linje avel aldrig leder framåt!!

Samma sak händer idag med de underbara vdBulk stammen,
Under några år har allt handlat om KITTEL och de andra fenomenen. Nu erbjuds inavlade v.dBulck i massor till hugade spekulanter. Det som händer nu ,är att vi har glömt hur  det var med Meulemanns duvorna,de kom ur en  ren KORSNING och tålde inte inavel .van den Bulcks stamhona ,kom från Jos Cools och var en hona Utan stamtavla

Jag var som vanligt på tåget mot Vd Bulck.  Den i "närheten" som hade skaffat vdBulcks var Olaf Gehrken som samma år som OLYMPIC ROSITA  blev känd för allmänheten,köpte en helbror till henne, som fick namnet "DIRK" . En korsning på korsade duvor från Stefan  LAMBRECHT

Jag  fick direkt efter Dirk och senare efter syster Kittel, som var parad på son TOPPSTAR, en fullständig korsning. På en dotter från den parningen "TOPPSTAREN" kom min 14. e på Ostseerennen. kullsystern gav hos Patrik Hedström ,Sveriges bästa på national syd i korsning med  Sprint Hooymans blod
 Alltså fungerar multipla korsningar både i avel och på tävling, även i Sverige


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.