11 par i avel


 2020 hade jag 15 avelspar,2021 kommer jag att ha 11 par.

Varför?



Jo, för att höja nivån,  mer KVALITET,  färre duvor. Har under många år försökt höja nivån men den här hösten kräver jag lite till,inte bara stamtavlorna ska vara i en klass för sig,alla duvor i mitt avelsslag måste vara på en fysiskt bra nivå. Utan fysiken klarar inte duvorna det som krävs,även om generna menar anorlunda.

I dessa Corona tider ,då jag känner mig lite begränsad går jag gärna ut i slaget för att se över mitt avels material, är kanske väl hård,men den hårdheten gör att jag blir mer nöjd med mina duvor. Färre duvor, mer syre till var och en , bättre sundhetoch nöjd gubbe

Nivån på duvornas fysik är svår att uppnå, men jag har några,som får vara måttstockar. Bland honorna har jag SIFAN och 938 

SIFAN förtjänar en topphane av superkvalitet som kan ge det där lilla extra till blivande ungar, kanske en lite mer långsträcka hane som kan passa till den BULLIGA  SIFAN

Det blev  Braevheart 880(ungar i övermorgon)

Det är mitt par 1 2021 ,(säsongen)

Braevheaerx Sifan ett par som kan bli mitt bästa, 880 är kroppsligt en typisk medeldistansare medan Sifan är mer åt kort- medel

Braveheart 880 har en mamma som verkligen ,har en toppavstamning, hon är dotter till AD,  Marcel Wouters essduva på medeldistans i Belgien,dessutom barnbarn till Extrem, som hos Vercammen  gjort att han gått ytterligare ett steg i toppen. 

AD är son till LEEUW som har gjort avtryck hos GEERINCKS 

SIFAN  är efter en bror till Olympic Rositas pappa,Kittel är son till Olympic Rositas, därmed är SIFAN KUSIN TILL KITTEL, SIFAN är dessutom Barn barn till den fantastiske GUUS  WHZB vinnaren




Kommentarer

Peter Chr. sa…
Hej Bengt

Lysande parning
Ja, jag tycker själv att jag kan vara nöjd

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!