Funderingar kring brevduvesporten

 Jag har länge grubblat över de dåliga hemkomsten på våra släpp. Varför  är den så dålig?  Jag har bara funderingar inga svar . Jag tror att det är som många säger ,att  det är klimat förändringen med flera  yttre förhållande.

Jag hävdar att det är ett sätt för oss att få en förklaring  som jag kan acceptera. Ungefär som jag som  Alkis alltid kunde hitta  en förklaring till varför allt går åt helvete för mig . Djävla jobb  + allt annat  jag kunde skylla på. T o.m.  Karin Söder var en anledning till varför jag söp och varför det gick åt ....

Det jag  vill säga är att jag måste söka svaret i mitt slag . Jag har  alltid haft  ett litet antal tävlingsduvor  ca 16 änkehanar som räckt för att få framgångar som jag varit nöjd med det jag ser som en stort problem för alla,är att man "måste" ha  60 anmälda för att lyckas. Därför  gallras det för lite i slagen idag. Det behålls i stort sett allt som är kvar i slagen. ÄR DET RÄTT  om  slagets   konkurrens kraft  ska bli större? Ok jag tävlar inte längre men jag talar av erfarenhet    vad händer med mitt slag om jag dubblar innevånar antalet ?  Det första  som sker är att miljön försämras  och Syre försörjningen halveras och duvorna blir sjuka  av luftvägsinfektioner. Eftersom  det blir fuktigare i slaget får vi div. problem med avföringen  och som ett brev på posten  kommer även ungdjurssjukan att ta plats i slaget.

Alltså  är det viktigaste att duvorna mår bra och det gör inte de flesta svenska brevduvor eftersom de aldrig blivit  gallras,därför blir de lättare sjuka i överfulla slag utan syre


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

8 1 5 !!!!!!

Träning,hur mycket och när.